dinsdag 17 januari 2017

Bruidsmeisje Puk

Ik ga lang niet altijd in op verzoekjes om kleding te naaien, maar afgelopen zomer kreeg ik wel een heel speciaal verzoekje van Georgette. Georgette ken ik al vanaf dat we een jaar of 7 waren. We zaten samen op school, logeerden, bakten cake (hoewel, ik herinner me een cake die de oven niet haalde. Met twee misselijke meisjes als gevolg), en speelden uren met de poppen.
Nu jaren later, veel jaren later, zou Georgette gaan trouwen met Koen, met wie ze samen de lekkerste koffiezaken van Limburg uitbaat. Wat zeg ik, Coffee Mundo heeft de lekkerste koffie van Nederland volgens het Nederlandse AD.
Georgette had nooit gedacht te trouwen in een échte trouwjurk, maar het kwam er toch van. Ze kocht een prachtige jurk, mét sleep. En van die sleep had ze een stuk stof over. Of ik daarmee een jurkje kon maken voor haar allerschattigste dochter Puk.
Nu naai ik graag, en vallen mijn jurkjes goed in de smaak, ik vond dat toch wel een drempel. Bruidsstoffen vallen niet echt binnen mijn comfortzone. Maar ik nam de uitdaging graag aan.

Van een stukje onderjurk met rek maakte ik een mouwloos bovenstukje. Ik kocht daarbij een stuk ecru-kleurige plissé stof van mooie kwaliteit. ik besloot het rokdeel vooral simpel en zwierig te houden, en rimpelde twee lagen van een stofbreedte van de plissé. de zoom werkte ik op mijn lockmachine af met een rolzoompje.
Ik besloot van het kanten stof van de bruidsjurk een los topje te maken. Het werd een simpel model met kapmouwtjes, en een sluiting met kleine drukknoopjes op de rug.
Van een stukje kanten lint, bedoeld om de sleep van de trouwjurk op te binden, werd een haarbandje gemaakt.

Aan het begin van de herfst trouwden Georgette en haar lief in het Zuid-Franse Grimaud. Ik ontving wat mooie plaatjes van Georgette die ik met jullie mag delen!






 


Stof: trouwjurk, gecombineerd met Plissé stof van de Lapjeskat
Patroon: Patroon bovenstukje jurk gebaseerd op het Billie shirt, kanten vestje zelfgetekend.

14 opmerkingen:

  1. Ik vind dat onwijs inventief van je om op die manier met dat stukje stof van die sleep om te gaan. Het eindresultaat ziet er mooi eenvoudig en tóch heel origneel uit. Superleuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw. Zoooo mooi.
    En hoe dapper, dat je dat aandurfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super en helemaal geslaagd! Misschien volgt ooit nog wel de trouwjurk zelf ;-) (tegen de tijd dat jouw dochters in het huwelijksbootje stappen ??!!??)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap je drempelvrees volledig, maar waauw zeg, een geweldige outfit toverde jij tevoorschijn. Je mag er terecht trots op zijn. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw ... heel mooi! Een plaatje ...
    Heel knap gedaan!
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk gedaan zeg dat bruidsmeisjes jurkje, kan mij voorstellen dat dat ook wel een emotionele lading heeft voor het bruidje
    . De bruidsjurk ansich vind ik ook heel mooi met het v-halsje.

    BeantwoordenVerwijderen